Gemeente droomt en burger ligt wakker

Dat schrijft Gijs Jacobse, fractievoorzitter van Gemeentebelangen Lwd, op zijn weblog Grimlachjes.

De gemeenteraad begint het jaar met o.a. de gemeentelijke visie op toerisme. Het staat weer vol van plannen en ambities. Voor een deel wordt er weer extra geld vrijgemaakt. Dat is dan voor wat het college meestal “de basis op orde” noemt (wat dat dan ook wezen mag) en voor een groot deel staat er weer netjes in dat er voor veel van deze plannen geen geld is gereserveerd en dat in de toekomst nog ergens gevonden moet worden. Het is hetzelfde liedje als bij de Cultuurnota en de evenementennota. De meeste plannen hebben als doel Leeuwarden “op de kaart te zetten”. Wat je ook beweert: dit college heeft veel dromen.  Daar is op zich niets op tegen; je mag ook best ambities hebben!

Om die ambities te bekostigen bezuinigt de gemeente op het groenonderhoud, kunnen gesneuvelde bomen niet altijd vervangen worden en wordt er (fors) bezuinigd op het sociaal domein. Daarnaast gaan belastingen omhoog en moet u meer gaan betalen als u iets van de gemeente nodig heeft.

Ik krijg soms een beetje het beeld van een energiebedrijf dat heel veel geld steekt in promotie voor nieuwe klanten maar niets doet voor trouwe klanten. Het lijkt soms dat men vooral goed wil scoren bij mensen buiten Leeuwarden maar de mensen in Leeuwarden een beetje vergeet.

Zolang veel burgers nog wakker liggen omdat ze getroffen worden door de bezuinigingen van de gemeente of door de lastenverhogingen weer minder kunnen uitgeven aan het meest noodzakelijke, zou je daar misschien de ambitie wat hoger kunnen leggen. Ook al zul je daar waarschijnlijk niet wereldwijd op de kaart door komen. De “basis op orde” begint bij de burgers. Bij hun zorg, hun omgeving, hun vereniging. Mijn droom is dat niemand daarover meer wakker hoeft te liggen.

Ik wens de lezers een goed 2021