Honden- en toeristenbelasting geen nieuwe melkkoeien

De honden- en toeristenbelasting zijn in Leeuwarden zgn. doelbelastingen. Dat wil zeggen dat ze gebruikt worden om de kosten van voorzieningen voor honden respectievelijk toeristen te betalen. Natuurlijk wil niemand graag belasting betalen maar op zichzelf is het niet onredelijk dat de hondenbezitter of de toerist meebetaalt aan die voorzieningen.

Nu wil het college echter de tarieven fors verhogen en het extra geld toevoegen aan de algemene middelen. Gemeentebelangen Leeuwarden verzet zich daar tegen. Veel burgers worden zelf ook fors getroffen door de crisis en zitten niet te wachten op dit doorschuiven van het probleem door de gemeente. Daarnaast is het in strijd met de afspraken.

Gemeentebelangen vreest dat deze belastingen de weg op gaan van de parkeertarieven. Waren die van oorsprong vooral bedoeld om de kosten van parkeervoorzieningen te kunnen betalen en de parkeerstromen te regulieren, inmiddels gaat een fors deel naar de algemene middelen.

Vooral de middenstand in het stedelijk gebied heeft daarvan te lijden gehad. Steeds meer winkels zijn vertrokken naar de buitengebieden. De binnenstad wordt steeds minder het koopcentrum. De hondenbezitters en de toeristen zijn niet verantwoordelijk voor de financiële problemen van de gemeente en hoeven die volgens Gemeentebelangen ook niet op te lossen.